« ga terug

Even voorstellen: Bladmanager Klaas Veerman



Graag stellen wij Klaas Veerman aan je voor en lees je in dit interview meer over zijn rol als Bladmanager bij PV-Magazine. 

Wat is jouw functie/rol binnen PV-Magazine?
'Mijn rol is niet zo erg groot binnen het magazine. Althans, dat vind ik zelf. Ik ben al sinds mijn 18e jaar actief in de grafische sector. Eerst had ik een kortstondige carrière in de drukkerij van mijn oom. Op mijn 19e kreeg ik een transfer naar een grotere Drukkerij-Uitgeverij in het Noord-Hollandse Heerhugowaard. Daar heb ik 10 jaar gewerkt als accountmanager. Op mijn 29e heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik zelf een grafisch bedrijf begonnen. Ik ben in die tijd onder andere begonnen met het blad ‘Wegwijzer voor Personeelsverenigingen’. Dat liep toen storm, maar het was in die tijd ook behoorlijk intensief, want niemand had nog internet. Alle correspondentie liep nog via de, toen nog, PTT. Maar goed, ik dwaal af van je vraag. Dat zal wel vaker gebeuren, daar afdwalen mij eigen is. Ik ben dus de Bladmanager en dat is meer een soort regelneef. Zo mail ik de adverteerders of ze hun artwork tijdig aanleveren. Ik ben het aanspreekpunt voor de redactie, de drukkerij, de vormgevers en draag er zorg voor dat de verzending ordentelijk verloopt. Verder beheer ik het adressenbestand en zorg er ook voor dat dit bestand actueel blijft'.


Klaas Veerman - Bladmanager PV-Magazine

Hoe verliep het Bladmanagement in de jaren '90?
'Dat ging redelijk primitief. Ik benaderde provinciale VVV kantoren of ze gratis redactie wilden in ‘Wegwijzer voor Personeelsverenigingen’. Dat wilden ze allemaal wel. De teksten waren op zich goed. Adverteerders reikten soms onmogelijk artwork aan. Ik heb alles voorbij zien komen; logo’s op suikerzakjes, advertenties uitgetekend achterop bierviltjes, onleesbare doktershandschriften en vrijwel alles op papier. In die tijd werd er slechts incidenteel gemaild. Als er al iets digitaal kwam dan kregen we dat op een floppy disc of cd-rom. Vanaf de buitenkant kon niemand zien dat er een grafisch bestand of de nieuwe CD van Michael Jackson in de enveloppe zat. Een substantieel deel van de bestanden kwam dan ook nooit aan. Zo kwam het voor dat ik op stel en sprong in de auto stapte om hoogstpersoonlijk de advertentie bij de klant op te halen'.

Wat fascineert jou aan het fenomeen bladmanagement? 
'Ik ben best een nieuwsgierig aagje. Ik vind het prettig dat ik exact weet wat er speelt binnen het magazine. Daarom heb ik ook korte lijntjes met alle betrokkenen al bemoei ik me nauwelijks met de verkoop'.

Hoe zie jij de rol van printmedia heden ten dage?  
'Printmedia bruist. In 1605 werd de allereerste krant uitgegeven. Kranten zijn er nog steeds. Er zijn ook nooit mediakanalen opgeheven. Toen de TV kwam, bleef de Radio ook in tact. Nu internet er is, is printmedia er ook nog steeds. Mensen willen graag iets tastbaars hebben. Zo horen we vaak dat ons PV-Magazine van hand-tot-hand gaat op een vergadering van de Personeelsvereniging. Dat is het levende bewijs dat het werkt'.

Hoe is PV-Magazine ontstaan?
'Ik ben altijd gefascineerd geweest van het fenomeen personeelsvereniging. Daarbij heb ik mij enorm verdiept in wat er allemaal was voor PV’s. Twee jaar heb ik er enorm veel tijd ingestoken om e.e.a. in kaart te brengen. In september 2015 kwam de allereerste editie van PV-Magazine uit. Dat was toen in een oplage van nog geen 5.000 stuks. Door heel veel mailtjes, belletjes, beurzen en google-en hebben we nu een bestand van ruim 8.200 PV’s. Deze krijgen allemaal kosteloos 4x per jaar PV-Magazine toegestuurd'.

Wat houdt Bladmanagement in? Stressvol? Hoe maak je de indeling?
'Ik vind het heerlijk om tegen een deadline aan te werken. Het is vaak een strijd dat mensen iets op tijd aan moeten leveren, maar dat dan vergeten. Funest, want de pagina’s zijn al ingedeeld en het papier is al besteld. Lege ruimtes kan natuurlijk niet. Vaak komen we er dan wel uit; desnoods met wat hulp bij de vormgeving. Bij de indeling met je met wensen rekening houden. De ene wil pertinent op een rechterpagina staan, de ander aan het begin van het magazine en weer een ander juist op het einde. Daarbij moet je ook rekeninghouden met of kleuren matchen. Twee halve pagina’s die geheel donkerblauw zijn, kun je niet boven elkaar zetten omdat dat weleens de indruk kan wekken dat het 1 advertentie is en dan sneeuwt er dus altijd 1 adverteerder onder. Het is ook belangrijk wat een partij aanbiedt. Als er 1 aanprijst 3 dagen Disneyland Parijs voor €179 en daarnaast staat een advertentie waarin een andere partij diezelfde 3 dagen Disneyland Parijs voor €239 aanbiedt dan zitten wij met een ontevreden adverteerder. Ik probeer zoiets altijd te vermijden'. 

Hoe werk je samen met de verkoop en de vormgeving? 
'De lijntjes bij PV-Magazine zijn wat dat betreft heel kort. De verkopers, vormgevers, redactie en ik werken nauw samen. We werken veel met Dropbox en uiteindelijk ben ik degene die alles in de definitieve map zet. Er kan dus niets misgaan omdat alles check-check-double check gaat'.

Hoe komen jullie aan zo veel PV's? Hoe houd je het bij? 
'Dat is het geheim van de smid. Bij de KvK staan circa 4.850 Personeelsverenigingen ingeschreven. Wij hebben en ruim 8.100 in onze database staan. Het is voor een PV niet verplicht om ingeschreven te staan. Het is echter wel raadzaam i.v.m. de WKR. Daarnaast kun je zonder inschrijving KvK als vereniging geen bankrekening openen en kan het nadelige consequenties hebben voor degene die het event boekt. Mocht een event onverhoopt niet doorgaan en degene die de opdracht heeft gekregen wil financieel gecompenseerd worden, dan is juridisch gezien degene die de opdracht heeft gegeven aansprakelijk'. 

Wat maakt PV-Magazine zo uniek t.o.v. andere glossy (uitgaans)magazines?
'PV-Magazine is het enige magazine specifiek voor Personeelsverenigingen. Ik lees ook de andere bladen graag en ik doe daar veel inspiratie bij op. Overal waar ik kom ga ik, als het even kan, even naar een vestiging van het lokale VVV kantoor om lekker te struinen naar aanbieders van bedrijfsuitjes of naar uitgaansmagazines uit de regio. Ik voel mij in zo’n VVV kantoor als een kind in een speelgoedwinkel'. 

Jullie zijn nu ook Online actief. Dat is wel echt vooruitstrevend. Hoe zie jij dat?
'Sindskort zijn wij ook online actief. Ik zie dat als een goede aanvulling op de printversie van PV-Magazine. Voor nu én voor de toekomst!'

Meer informatie over PV-Magazine?