« ga terug

Hoe gaat dat eigenlijk, zo'n magazine maken?



Voordat PV-Magazine bij je in het postvak belandt, is er door een team van accountmanagers, redacteuren, vormgevers, drukkers, grafisch afwerkers, verpakkers en uiteindelijk de postbode al heel wat werk verzet. Bladmanager Klaas Veerman doet uit de doeken hoe het magazine samengesteld wordt, welke keuzes er worden gemaakt en hoe de redactie te werk gaat.

"Het is een geweldige glossy boordevol inspiratie", zegt onze immer goedlachse uitgever Nicole Bus. "PV-Magazine is het enige magazine met landelijke dekking voor Personeelsverenigingen en daarmee een niche." Dit legt ze uit terwijl ze met een kop dampende bosvruchtenthee voor het prikbord staat waar alle redactieitems en indelingen hangen.

"De redactie en de vormgever gaan steevast samen aan de slag met de toegewezen items. Dat doen we bewust samen, zodat er een goede chemie ontstaat tussen inhoud, vorm en beeld." De Bladmanager zorgt ervoor dat alles in goede banen wordt geleid. Hij is ervoor verantwoordelijk dat alle advertenties en redactionele items worden aangeleverd en onderhoudt contacten met de adverteerders, vormgever, drukker, inpakkers en uiteindelijk PostNL.



Het magazine "zakt"

"Zakken" is een term die van oorsprong op krantenredacties veel gebruikt werd; het zogenaamde "zakken van de krant". Vroeger werd de hele krant vaak in één gebouw gemaakt. De zwaardere equipment, zoals de drukpers, stond altijd beneden. Een etage erboven zat de loodzetterij. Helemaal bovenin huisde de redactie. De content (toen nog heel oldskool "kopij" genoemd) zakte letterlijk steeds een etage naar beneden. Ondanks dat deze procedure al lang niet meer op die manier gaat, wordt de term tot op heden van dagen nog steeds als zodanig gebruikt. Het magazine gaat niet naar de drukker, het magazine "zakt".

Het samenstellen van de items begint eigenlijk al zo'n twee en halve maand voordat PV-Magazine uitkomt. De redactie en de bladmanager bepalen dan samen wat er belicht wordt. Welke artikelen komen eraan, hoeveel woorden mogen ze zijn, hoeveel foto's en wanneer moet het artikel af zijn? "Die bijeenkomst geeft mij het overzicht waarmee ik het magazine kan gaan indelen. Daarna begint het puzzelen." De Bladmanager maakt een dummy. Zeg maar een papieren overzicht waarop de cover, de index, het voorwoord en de advertenties worden ingedeeld.

"Het belangrijkste bij het samenstellen van het magazine is een goede mix", legt Veerman uit. “De trends van dat simester moeten er natuurlijk in. We schrijven geen wintersportverhalen in onze maart-editie en geen nautische uitjes in september. Maar ik zorg ook dat er geen twee reisbureaus naast elkaar staan of twee advertenties die teveel op elkaar lijken qua kleurstelling. Aan redactie bestaat een overvloed aan keuze. Toch is het rondom de deadline flink aanpoten. Als bijvoorbeeld een adverteerder zijn of haar advertentie maar niet instuurt, moet er op stel en sprong op die gereserveerde plaats een extra redactioneel item worden geschreven", aldus Veerman. "Maar ik ben dol op puzzelen. Ik denk dat het voor deze functie een voorwaarde is om puzzelen leuk te vinden. Ik werk al sinds mijn 19e in de grafische sector. In eerste instantie in de verkoop; toen deze positie vrijkwam en we geen geschikte kandidaat konden vinden, ben ik er zelf ingedoken. Het hele traject van zo'n magazine begeleiden is echt hartstikke leuk. Het is toch elke keer een bekroning op je werk als er weer een PV-Magazine uitkomt.”



Naar de drukker

In de aanloop van het magazine komen alle redactionele items en advertenties binnen. De redactie plaatsen we allemaal in hetzelfde font. Dat doen we bewust want het is sowieso al erg druk omdat de adverteerders allemaal hun eigen fonts al gebruiken.

In de dagen voor PV-Magazine naar de drukker gaat, regent het hier op de redactie aan proefdrukken. Uiteindelijk komt er van de definitieve versie nog één proef langs die uitvoerig nagekeken wordt of er niets vergeten is. Als deze akkoord is ,"zakken" we naar de drukker.
Is het magazine weleens te laat bij de drukker geweest? "Nee, eigenlijk nooit te laat, maar soms wel met bloed, zweet en tranen. Als er een adverteerder niet aanlevert dan moeten we het hoofd koel houden. Dus alle hens aan dek en snel beslissen. Het drukken gaat volgens een strak stramien. 7 tot 8 pallets vol magazines; dan praten we over 3500 tot 4000 kilo papier. Daar moeten platen van worden gemaakt, gedrukt, gelamineerd, gebonden, gelijmd, gecouverteerd samen met de inserts en de adresdrager. Uiteindelijk worden de magazines aangeboden bij PostNL."