Blog en nieuws



« ga terug

10 tips voor een sublieme nieuwjaarsspeech



Het is bijna weer zover; de nieuwjaarsreceptie. Een uitgelezen mogelijkheid om terug te blikken op het afgelopen jaar en de toon te zetten voor het nieuwe jaar. Uiteraard wil je niet afgaan tijdens je speech. Lees daarom vooral onze 10 tips voor een goede speech en zorg dat jouw toespraak niet alleen inhoudelijk sterk is, maar dat ie ook overtuigend overkomt.

1. Wat is de doelstelling van je speech? 
Informeren, overtuigen of vermaken? Maak vooral een duidelijke keuze waar de nadruk op ligt. Wil je een paar mededelingen van betekenis doen? Verstop deze dan niet in een ellenlang verhaal waarin je ook oproept het nieuwe duurzame beleidsplan in te zetten.

2. Stem je verhaal op de doelgroep af 
Als je alleen voor een afdeling spreekt, maak je speech dan specifiek. Spreekt je voor alle collega’s? Houd het dan juist algemeen. In dat geval kun je beter focussen om een gevoel of thema over te brengen.

3. Weet waarover je speekt 
Wat is het decor, de beschikbare tijd, de verwachtingen van de doelgroep en de setting? Een staande receptie en dan een preek houden van 20 minuten? Dat raden wij je ten stelligste af. Een lange speech op een staande receptie doorbreekt de irritatiegrens alleen maar en mensen gaan dan obsessief op hun horloge kijken. Houd het in dat geval kort. Is het een theaterzaal? Dan mag het wat meer inhoud hebben, maar waak ervoor dat mensen niet gaan gapen. Gapende collega’s is namelijk funest voor jouw speech.

4. Help jouw luisterend publiek 
Houd er vooral rekening mee dat het vaker moeilijker is naar een speech te luisteren dan om deze te houden. Spreek je om 16:00 uur aan het einde van de eerste werkweek na de feestdagen? Vraagt je jezelf dan af of het energieniveau wel hoog genoeg is om een lang betoog te houden.

5. Wat is de kernboodschap van je speech? 
Hoe minder je zegt, des te meer zal het blijven hangen. Focus ook op één belangrijk onderwerp. Begin daarmee en herhaal dat enkele keren in jouw speech. Dat is de kernboodschap. 10 tegen 1 dat deze blijft hangen bij jouw toehoorders. De kernboodschap.

6. De magische drie 
Professionele sprekers zweren bij ‘de magische drie’. Bouw jouw speech altijd op met volgens het kop-romp-staart principe. ‘Say what you are going to say, say it and say what you have said’ Een indeling die hout snijdt en de beproefde manier om het gesproken woord te laten landen.

7. Maak gebruik van spreekkaarten 
Liever geen speech voorgelezen vanaf een A4-tje? Dat klinkt vaak zo ‘oplezerig’. Wat je beter kunt doen is een paar kaarten gebruiken met steekwoorden en de rode draad van het verhaal erop. Dat komt een stuk professioneler over.

8. Straal zelfvertrouwen uit
Kijk vol zelfvertrouwen de zaal in en heb geloof in jouw verhaal. Prent jezelf in dat jouw verhaal geweldig is en stel je op alsof het de zoveelste toespraak is. Doe het ook met een glimlach en wees vooral enthousiast. Je zult dan zien dat je een welgemeend applaus krijgt.

9. Maak het leuk 
Gebruik vooral humor en leuke anekdotes in jouw speech. Maak het ook zo concreet mogelijk. Nieuwe strategie? Wat gaan mensen er morgen concreet op de werkvloer van merken? Gebruik voorbeelden. Wordt het een powerpoint presentatie? Gebruik dan niet alleen platte tekst. Mensen zijn dol op plaatjes.

10. Hou het vooral kort 
We hebben het er al even over gehad in punt 3, maar 20 minuten is de maximale spanningsboog voor een gemiddelde groep. Beter is 10 minuten. Liever een enthousiast en concreet verhaal van 10 minuten dat bij de mensen blijft hangen dan een hoogdravend betoog van een half uur dat bij iedereen het ene oor in en het andere oor weer uitgaat.